Sunday, September 25, 2011

Final Year

Assalammualaikum w.b.t



For this entry, aku nak story mory about final year. Bagi manusia yang bergelar mahasiswa or mahasiswi, mungkin depa(mereka) pernah rasa or akan rasa debaran tempoh final year. Bagi aku, final year adalah kemuncak segala-galanya.. Kemuncak sepanjang 2 tahun belajar sebelum nih. Tempoh final year adalah satu tahun. Apa yang menarik dan lawaknya (lawak ka? pandai2 la hampa tafsirkan nanti) bila kuar tajuk untuk buat final year project. Memang gelabah abeh la. Bagi aku student Unimap, 'stail'  for this year adalah "fiirst come first serve" and peristiwa sebegini telah terjadi di kalangan kami:

Di suatu malam bila semua orang dah sampai kat umah sewa(walaupun semangat cuti masih ada), time semua orang tengah rancak menyembang pengalaman berhari raya, tiba-tiba....:

Member A: Weh, rakan-rakan tajuk project dah kuar la. Kita kena bertindak awai kalau kita nak tajuk yang x serabut kepala. 

Member L: Kita kena plan nih. (tutup pintu blk diam2 ala-ala nak spy dan bawak kuar kertas conteng) 

Then, rumate aku (termasuklah aku) berkumpul dan berbincang. Semua soalan dibincang dengan detail. Antara faktor yang diambil kira adalah:
                        >...Soalan yang boleh dikatakan senang...<
                        >...Soalan yang tidak memerlukan kos yang tinggi, sebab budget untuk setiap orang        
                          hanya RM200, lebih dari tuh kena guna duit sendiri...<
                        >...Lecturer yang baguih, means tak kedekut markah, boleh guide kita setiap step, bole
                         dengaq setiap permasalahan kita (memahami la tue) dan sebagainya lah...<

Member A: Kalut calling-calling nak risik dari senior tentang lecturer terdahulu. Tanda pangkah kat lecturer yang susah nak communicate and susah nak bagi commitment dengan student. Bila dah dapat confirmkan lecturer mana, masing-masing nampak sinar cahaya kegembiraan kat muka. Esok belum tentu macam mana. Masing-masing berdoa dan simpan harapan didalam hati.

Member S: Kalut iron baju, untuk esok. Sebabnya esok kena ligan(kejar) bas dan berebut dulu untuk sampai ke kampus utama. 

Aku dan Member S2: Kalut siapkan report LI. Tue lah time balik kampung xmau settlekan. Kan da susah. (Ala...rileks la weh, baru ada pengalaman wat keja last minute...hehehe)--->tak elok untuk ditiru.

Keesokan paginya, kring...kring...kring...jam menunjukkan pukul 6.00 a.m

Semua dah kalut bangun nak mandi. Memang bersungguh-sungguh nak p berebut tajuk dan lecturer. Semoga apa yang diusahakan, mendapat balasan yang setimpal. Kalut punya kalut, tertinggal bas pulak..Dalam hati hanya tuhan ja yang taw. Takut student laen rebut dulu, memandangkan ramai student yang ada transport sendiri, and anytime depa bole pergi kampus tetap. Kami pulak kena ikut la jadual bas.

Ok, sementara tunggu bas kami p lah breakfast dulu. Kena ada sedikit tenaga sebab satgi nak kena berlari naik turun tangga. Bila dah smapai sana, seperti yang diduga memang ada student yang lagi awai. That's mean depa nie lagi rajin lah. Mungkin depa nie golongan yang tak tertinggal bas tadi agaknya.


Berlari-larian jumpa lecturer yang telah di aim and discuss sikit apa tajuk yang berkaitan. Macam-macam soalan jugak yang keluar. Selepas jumpa, lebih kurang 4 orang lecturer, kami pon  decide lah nak ambik lecturer mana. Alhamdulillah, lecturer yang dipilih memang dipuji dan di suggest dikalangan senior. And, seperti yang dijanjikan, first come first serve yang dapat. Syukur sangat, itulah rezeki di pagi-pagi hari.

Bila dah mintak tandatangan dan cop, secara rasminya kami telah dapat lecturer yang dipilih tadi. Memang baik lecturer tue. Namanya Mohd Zamzuri bin Mohammad Zain. Lecturer yang pernah mengajar subect Engineering Analysis 2 aku. Orangnya memang tenang dan baik..Muka asyik senyum ja. Sejuk hati tengok. Semoga saya dapat belajar banyak dari en. dan semoga en. jugak dapat tahan kerenah saya yang tak berapa nak bijak nih.

En Zamzuri terang serba sedikit tentang tajuk yang bakal kami buat. Setiap orang tajuk yang berlainan...dari luaran ja lah. Tapi, hakikatnya lebih kurang sama. Cuma process dan material ja yang different sikit.  Tapi, still boleh buat dan bertindak sesama. Tajuk nih cuma kena buat research dan experiment macam dalam lab tue lah. Sebab berkaitan dengan material. Kita xpayah susah-susah nak kena design product. Macam sesetengah tajuk lain. Nasiblah sapa yang dapat. Aku nih kureng sikit bab design-deign nih...mau nangeh dibuatnya..So, awai-awai lagi aku menyerah. Tak mau menanggung risiko, sebab we still have a choice. Buat apa nak peningkan kepala.

Ok, lebih kurang pukul 2p.m semuanya dah settle. Senyuman terukir di wajah masing-masing, bila tengok student lain ada yang berlarian macam kami mula-mula tadi. Lega rasa bila da dapat tajuk yang bagus. Ya lah, mana tak nya final year project nie memang sangat penting. Untuk tolong naikkan kita punya pointer and time nak interview keja nanti. Antara soalan yang akan ditanya adalah berkaitan final year project. So, do your best ya.

Last but not least, nak taw aku punya tajuk x?? Yang dok pulun berebut sangat tue..hehe...

Taaaaara..!!

FFECTS OF AL (NO3)3 ON THE MAO COATINGS ON AZ91D MG ALLOY IN SOLUTION CONTAINING RARE EARTHS SALT SOLUTION.


Apa punya tajuk nih aku pon xberapa nak pakar, nanti kita tanya yang pakar ea(En. Zamzuri)...Semoga dalam masa setahun nih, aku banyak belajar tentang tajuk nih. Dan jugak semoga aku banyak buat research dan sediakan banyak soalan untuk improvekan lagi diri aku. That's important now.

Kepada sesapa yang tengah final year or akan bertemu dengan final year nanti, do your best ya. Semoga semuanya berjalan dengan lancar and May GOD bless you all always and always...thanks..



Wassalam...









No comments:

Post a Comment