Sunday, September 25, 2011

Tidur after Subuh

Assalammualaikum w.b.t

Berkenaan topik di atas, mungkin ada sesetengah pihak yang sudah familiar..x g2?? Tambah-tambah time cuti cenggini kan? Termasuk lah aku. Tak dapat lari dari sikap yang xberapa nak baik nih (memang xelok pun). Namun, azam aku untuk mengubahnya lepas nih. Lepas subuh tadi, terus buka tingkap rumah sewa seluas-luasnya supaya aku dapat merasakan angin luar. Sedapnya angin pagi, sejuk rasa...dari katil, aku dapat tengok langit yang cerah dengan burung-burung berterbangan... Wah2...ayat memang x menahan, dapat mana ntah ayat berterbangan tue. Terpengaruh dengan novel la nih... Memang xpatut la. Muhasabah diri sat (shortcut for sebentar untuk orang kedah).. Burung-burung pun taw bangun awai untuk mencari rezeki, apatah aku manusia. Patut rasa malu dengan burung-burung tuh. Kalau lah burung tue boleh berkata-kata....mesti dia cakap "Aku pelik tengok manusia nih, asyik tidoq ja kejanya. Nasib la Allah cipta aku sebagai burung. Alhamdulillah.."



Comey lak tengok en burung nih...hikhik. Kembali kepada tajuk topik kali nih, jom kita tengok apa dalil-dalil yang melarang kita tidur selepas subuh. Jom kita share bersama-sama ya.

Sabda Nabi:
Maksudnya:berpagi-pagilah(subuh)dalam mencari rezeki,sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah keberkatan dan kejayaan.(riwayat oleh at-Tabarani dalam al-Awsath)

Abdullah Ibnu Abbas (Ibnu Abbas) telah melihat anaknya tidur diwaktu Subuh. Maka dikatakan kepada anaknya:
"Bangun! Apakah kamu tidur diwaktu rezeki dibahagi-bahagikan?


Di dalam riwayat lain pula,sebagaimana yang diriwayatkan oleh ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sohihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah radiallah anha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.' (Diriwayatkan al-Baihaqi)


maka dengan sebab ini para fuqaha menetapkan hukum makruh tidur selepas subuh.

'Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi org yg beraqal.'(dinukilkan oleh Imam as-Safarini)



Tengok matahari terbit nih cantik ja kan? Hari yang menandakan bermulanya siang. Ha, da taw kan apa dalilnya? Tak berdosa dari segi agama. Cuma makruh, but better ditinggalkan daripada dijadikan amalan. Right?

Ok, after this, don't sleep after subuh lagi ya. Cuba tahan sikit en mata tuh supaya tidak terlelap. Do anything activities to prevent rasa mengantuk tue datang lagi. Kalau dapat buat, merupakan satu kejayaan  yang cukup besar taw, sebab kita dah berjaya melawan hasutan syaitan. Biar padan dengan muka en syaitan tue. Nikmat taw kalau kita dapat buat dan teruskan untuk hari-hari yang berikutnya ya. Cuba tanda kat calender tuh. Jom sama-sama membasmi gejala tidur lepas subuh. (gaya-gaya macam nak membasmi dadah pulak) Whateverlah..Fighting! Fighting!

See at the other entry ya..

Wassalam...

No comments:

Post a Comment