Monday, December 20, 2010

Sabar Ituuuu....


Hidup ibarat roda. Adakala kita di atas, adakala di bawah.
Hidup umpama cerita. Ada berita gembira, ada berita duka.
Dalam hidup ini adakalanya kita tersadung. Mungkin juga terjatuh, kemudian bangkit semula. Atau, terjatuh yang tidak bangun-bangun lagi.
Semua bergantung pada si pelangkah, bagaimana mencorakkan langkah kakinya.

Musibah dan ujian itu sebenarnya mahu menyedarkan kita tentang nikmat Allah, mendekatkan diri padaNya. Jadi, apa lagi yang layak dibuat kalau bukan bersabar dan bersyukur kepada Allah dengan mengingatiNya setiap detik waktu.
Sabarlah kita bila diuji biarpun pahit tidak terperi.
Syukurlah kita bila dianugerahkan biarpun tidak sampai apa yang dihajati.
Biar apapun yang Dia beri, anggaplah itu hadiah keimanan daripada Yang Maha Tinggi.

Justeru wahai pembaca sekalian, kalimah sabar dan syukur itu seharusnya diabadikan dalam kamus hidup kita. Manusia tidak lepas dari menginginkan yang terbaik dalam hidupnya. Mahu akademik cemerlang, impikan kerja besar, rumah besar dan gaji besar bahkan apa sahaja yang pasti terbaik untuknya. Namun akan ada ujian demi ujian buat sang hamba.

Ajaibnya sang hamba bila dia beriman. Tanpa iman, masakan akan lahir sabar dan syukur. Itu petanda manusia hebat.


"Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya."
( Riwayat Muslim)

Sabar itu…
Ya, sabar itu adalah buah iman. Moleknya peribadi seorang muslim bila dia bersabar. Mukmin yang sabar dengan kehilangan dan kegagalan, dijanjikan Allah dengan gantian yang lebih baik bahkan terbaik. Firman Allah S.W.T :
"Sebenarnya apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah akan kekal dan Kami pasti memberikan ganjaran kepada mereka yang bersabar, dengan ganjaran yang terbaik di atas apa yang mereka lakukan" (An-Nahl : 96)


Bersangka baik dengan Allah. DIA nak kita kuat. DIA nak kita belajar erti kehidupan.

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman." [3:139]

Kata seorang sahabat, puisi Arab itu indah. Ya, mungkin ada benarnya.
Hati orang Arab yang benar-benar dekat dengan al-Quran, yang betul-betul memahami cantiknya bahasa Ahlu Jannah itu, pasti mampu melahirkan puisi yang indah-indah juga. Mereka membaca al-Quran semacam membaca buku cerita, menelusuri zaman-zaman perjuangan Nabi dan Rasul. Barangkali pembacaan mereka meresap sampai ke tangkai hati. Lalu, dengan mudah mencerna setiap elemen kehidupan lewat penulisan.

Sabar itu tali iman yang kuat
Benteng pertahanan dari tipuan syaitan
Sabar punya akibat terpuji
Akibat tergesa-gesa adalah rugi
Jika kau bertemu saat menyedihkan
Itu biasa tabiat zaman
Kenakan baju kesabaran.

Jangan cuma meminta diringankan ujian, pintalah juga dikurniakan kekuatan iman dan kesabaran untuk mengharungi cabaran.

No comments:

Post a Comment