Sunday, January 23, 2011

DeRmA DaRaH

22hb January 2011

Semangat aku bangun pagi neh..semangat nak p derma darah...untuk Hospital Tengku Fauziah..
kempen tue bertempat kat kolej kediaman laen..aku ngan rakan-rakan bersiap sedia untuk 
p cna...sebelum p,kami breakfast ckt..tue antara syarat-syarat untuk menderma..
sampai kat cna,mcm biasa lah...kena la baca syarat2 dulu..
bila syarat-syarat semua mencukupi,baru bole isi borang...

antara syaratnya ;
~umur mestilah 18 tahun ke atas..(budak2 kecik xyah derma la ek)~
~berat badan wajib 45kg ke atas..(lau kurang dari tue,takut membahayakan diri sendiri lak)~
~bukan dalam waktu subur (period)~
~x pregnant...(confirm la aku bukan kategori tue lgi,he)~
~xda sebarang penyakit..(takut effect kat si penerima lak)~
~hemoglobin wajib 12.5 ke atas..(kena check dulu la..lau x,aku pon xtaw..)~
then,banyak lagi la...

so,aku pon p ke bahagian untuk check hemoglobin...cukup or x,untuk melayakkan aku menderma..
"saya cucuk ckit kat jari yer"...kata mak cik nurse tue  kat aku..
macam 1st time lak kena...masuk ari nie,da 5x aku p kempen menderma...
tp,hanya 2x aku dapat menderma..yg selebihnya tue,hemoglobin aku xcukup..hanya 
cukup untuk aku sorang...huhuhu..

darah aku jenis A +ve..ikut mama or abah ek??
xkisah la mana2 pon...hehe...jnji anak mama n abah..
tunggu punya tunggu,jwpannya mengecewakan...huhuhu...hemoglobin aku 
cuma 11.9...ala...aku suruh nurse tue check skali ag...
tp,tetap jawapn yg sama..
kecewanya aku...kiranya da 3x aku xley menderma...darah aku cukup 
untuk aku sorang ja...

ehmm...so,aku tunggu la rakan-rakan yang bole menderma..
nurse td bagi vitamin nak bantu tambahkan hemoglobin aku..
then nasihat aku macam-macam...makan sayur la..
makan tue la,makan nie la...semua aku makan la...
tp,nak wat mcm mana...mana aku taw,hemoglobin aku cukup x...
confirm la vitamin tue aku xmau mkn...effect dia akan menambahkan selera makan..
naek berat badan aku nanti..
huhuhu...xmau la...da cukup berat kot..
k,lah...laen kali saya try lagi yer mak cik nurse...

maceh...

Ada sedikit info untuk tatapan pembaca,


14 Jun setiap tahun telah disambut sebagai Hari Menderma Darah sedunia.

Ulama dan pemikir Islam terkenal Dr. Yusof Al-Qaradawi menyatakan bahawa menderma darah adalah salah satu bentuk sedekah yang paling utama di zaman sekarang ini. Sebabnya menjadi aktiviti menderma darah dalam konteks ini bukan sekadar membantu, tetapi sudah sampai ke taraf menyelamatkan nyawa seseorang. Jadi nilainya sangat tinggi di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT:

ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعًا

“Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya”. (Al-Maidah: 32).

Aktiviti menderma darah sangat besar ertinya dan boleh menyelamatkan nyawa seseorang. Satu unit darah yang didermakan dapat menyelamatkan nyawa mangsa-mangsa seperti demam denggi, mangsa kemalangan yang banyak kehilangan darah terutamanya musim perayaan, ibu-ibu yang mengalami tumpahan darah selepas bersalin, bayi yang memerlukan pertukaran darah, pesakit Talasemia, pesakit Anemia, mangsa kebakaran, pesakit leukemia, pesakit Haemifilia dan ramai lagi.



##pesanan-kepada rakan2 kat luar cna,derma lah darah..at least kita ley buat baik kepada masyarakat..n darah kita yang lama tue,ley ganti dgn darah yang baru...beshhhhh taw...=p

No comments:

Post a Comment