Sunday, January 20, 2013

Sebak hati ini. . .

Assalammualaikum w. b. t. . .

Bila jari-jemariku yang comel nih dah start menaip, memang susah la nak berhenti. Nak start tadi loading dulu. . .hahaha. Actually aku nak story about tomorrow memandangkan tak sempat nak buka laptop, so aku postpone hari nie ja. Bole pulak macam tue ek. . .Kelmarin aku ke Fuller Hotel kat Alor Setar. Ada STS gen-H kat sana. Very inspired. Group KL turun sini untuk sharing and bagi tunjuk ajar tentang kekuatan depa kat sana. Memang sangat teruja. Sharing testimoni income dari 15k-91k . . .Masyaallah, muda mudi dalam herbalife memang very interesting. Datang pulak masing-masing dengan pasangan. Usia muda lagi dah kawen. Bahagia nya aku tengok. Hope one day aku pon akan macam tue jugak.

Lepas abes dari sana aku singgah ke kelab nutrisi. Rehat-rehat sambil bercerita kejap untuk menghilangkan letih. Then, mak cik sms sebab dia nak ambik product. Aku terus patah balik ke rumah tok sebab nak hantar product kat mak cik and sambil-sambil tue bole follow up mak lang aku skali.

Bila semua dah settle, tinggal aku dengan sepupu aku yang baru 8 bln kawen. Kami duduk berdua kat ruang tamu. Rupanya dia nak story kat aku something. Sedih aku dengar kehidupan dia. Actually, sepupu aku yang betol adalah husband dia. So, bila dia kawen dengan sepupu aku dia pon terus jadi sepupu aku jugak lah. Muda lagi, tahun nih baru umur 22 tahun sedangkan my real sepupu umurnya 28 tahun.

Dia cerita yang dia tertekan, kecewa dan tak bahagia dengan kehidupan dia sekarang. Kesian sangat. . .dapat husband pulak yang macam tue. Tak ada pekerjaan tetap, panas baran pulak, kuat mengongkong and 1 yang aku tak bole lupa adalah dia cakap dia jumpa 'ganja' dalam bilik. Ya allah, terkejut aku dengaq. Aku tak sangka sangat. . .Aku memang kenal sepupu aku yang lelaki tue memang panas baran. Tapi, aku ingat bila dah kawen akan berubah. Tapi, rupanya lagi teruk.

Kesiannnn. . .Dia cerita kat aku pon sambil mata dah bengkak asyik nangis. Padan lah aku selalu tengok dia masam ja. Tak ada keceriaan disebalik wajah tue. Habis semua barang kemas peninggalan arwah mak dia kena gadai. Duit pulak langsung tak da. Nak keja, husband tak bagi. Konon dapat tanggung la sangat. Balik kampung sendiri pon kena marah. Bergaduh tue hampir setiap hari!

Ya ALLAH. . .Engkau tunjukkan jalan dan hikmah di sebalik engkau berikannya ujian. Dia cerita, dia akan cuba selamatkan rumah tangga dia selagi termampu. Dah la baru keguguran. Aku nampak dia sangat kuat menanggung semua tue. Tapi dia cakap setiap orang ada tahap kesabarannya. Aku hanya mampu mendengar dan memberi nasihat. Aku tak pernah lalui semua tue dan aku harap aku takkan lalui semua tue di alam rumah tangga aku nanti. 


Semoga engkau tabah menghadapinya. . .Mungkin kah di sebalik semua tue, terselit pelangi yang indah. Aku hanya mampu berdoa yang baik-baik saja di dalam rumah tangga kalian. Sesungguhnya ALLAH itu maha mengetahui.

~ ~ Sebelum aku balik, aku cakap kat dia, "kak, sabaq banyak-banyak nah. Kak boleh luah kat saya, kalau kak rasa tak larat nak tanggung semua tue. Mungkin dengan cara tue, kak sedikit tenang." Then, dia nasihat aku, "Naim, kalau nak kawen pilih orang yang elok-elok. Kenai hati budi dia betul-betul. Jangan jadi macam kak." Sebak aku dengaq. Sepanjang drive terngiang-ngiang kata-kata tue. ~ ~

 Wassalam. . .

No comments:

Post a Comment