Monday, December 31, 2012

Cerita tentang hari ini . . .

Assalammualaikum w. b. t . . .

Berat kepala bangun pagi neh, pening. . .Semalam tak boleh tidoq. Tak ada apa pon, cuma diri sendiri yang kadang-kadang bila dapat sumthing, mesti nak taw sampai penghujungnya. Aku merayap-rayap kat dalam blog blogger lain. Nak belajaq macam mana nak buat header untuk blog, tapi sayangnya tutorial yang aku jumpa tue ajaq buat header guna photoshop yang version baru. but aku punya version lama. Adeiiii. . .aku nih, da tukaq version baru sikit mula la gelabah tak reti nak guna. huhuhu . . .

So, aku buat yang simple ja lah. Cer tengok kat atas tue, tak masuk kotak pon. . Ahhh, lantak lah. . .pening kepala aku nak pikiaq. Blog aku, suka hati aku lah. Biaq la orang nak cakap apa pon, da memang tak reti nak buat, nasib ler badan. . 

Dari jam 11.30 am sampai jam 6.30 pm, aku kat roadshow Aneka, Jitra. Hari nie hari last. Alhamdulillah, sepanjang seminggu aku buat roadshow dapat jugak sorang ahli baru dalam organization aku. Welcome to Herbalife, dear. . .Rasa dunia nie tak besaq mana. Member baru tue pon, junior aku jugak. Soalan pertama dia, "Akak, saya berminat nak taw pasai herbalife. Teringin nak try." Then, aku pon start menemu ramah.

    Aku: Adik belajaq mana?
    Budak tue: Unimap, Perlis.
    Aku: Da start senyum-senyum kambing. Meh kita duduk dulu. Akak pon study unimap jugak, but baru 
    graduated bulan 10 ari tue. Diploma, degree?? Walaupon aku taw dia budak diploma, because kecik  
    and comel ja. Muka muda remaja. Datang lak ngan bf dia. Teringat zaman dulu-dulu. . . 
    Budak tue: Diploma kak. Course Electric. Akak course apa?
    Aku: Akak Manufacturing, dik. . . And aku pon terang sikit-sikit sekadar yang aku mampu pasal  
    herbalife. Pasal produk, marketing plan sikit, sharing testimoni aku sikit. Aku suka tengok budak tue.  
    Badan rasa tak la besaq mana, but teringin nak mencuba.

Lepas aku explain semua, dia pon cakap nak sign up member hari nie jugak. Aku cakap bole. Bayar akak rm98 dan potostat ic. Akak tunggu sini sampai adik datang. Around kol 4ptg camtu, dia datang semula kat aku punya booth untuk bagi ic dan jugak bayaran. Aku cakap kat dia, Congratz!! Nanti akak sign up adik kat company herbalife and then adik da layak beli setiap product kita dengan diskaun 25%. Begitu lah cerita nya macam mana aku dapat new member hari nie.

Ada cerita lagi taw. . . Lepas sembahyang asar, aku 'harus' menuju ke rumah mak cik som pulak. Hari nie dah janji nak datang follow up dia. Kelmarin mak cik som sms aku, "awat nurul tak mai umah mak cik? sibok ka?". Tersentak aku baca. Aku buat apa neh?? Aku reply sms mak cik som, "mak cik, nurul mintak maaf sangat. . .dah dua hari ada event. Tak sempat nak pi." Memang salah aku sebab tak call mak cik som bagitaw awal-awal, so hari nie aku mesti sampai jugak rumah dia walaupon ribut badai melanda (cewwaahhhh ayat, haha).

Sampai rumah mak cik som around jam 7pm dah. . .Scan badan mak cik som and sembang macam-macam ngan mak cik som. Mak cik som memang sangat peramah. Ada ja idea dia nak cakap. Aku kena lah belajar melayani karenah pelanggan dan orang yang lebih tua dari aku. Lepas tue, siap hidang teh ngan keropok lagi haaaa. . .

Memandangkan azan pon baru ja berkumandang, menandakan waktu maghrib pak cik cakap, "Nurul, sembahyang ja dulu sebelum balik. Nanti tak payah nak kalut dah." Lepas sembahyang, hujan turun dengan lebatnya. Aku pon sambung menyembang dengan mak cik som dan anak dia. Family mak cik som memang peramah. Walaupon aku kenai mak cik som tak sampai 2 bulan, but dia layan aku macam anak dia. Betapa ikhlasnya dia bercakap dan layan aku. Terharu seketika . . .

## Semua pelajaran hari nie aku dapat sepanjang aku buat bisnes herbalife. Berniaga dengan hati, jaga orang dengan hati, tolong orang jaga kesihatan, ikhlas dalam apa jua situasi!! Nurul doakan semoga mak cik som dapat improve lagi kesihatan mak cik. Setiap minggu nurul pi rumah mak cik yer. Aku takkan QUIT from this bisness. Ya allah. . .tolong aku, permudahkan segalanya. Aminnnnn. . . . (",)

Tetiba rasa nak letak gambaq ni. Gambaq time practical tahun lepas.



Wassalam . . .


   


    

No comments:

Post a Comment